Indentiteitsgerichte psycho (trauma) therapie is een lichaamsgerichte psychotherapeutische werkvorm.

In de reis vanaf de conceptie naar jong volwassenheid ontwikkel jij je. Daarin doorloop jij tal van fasen. De bekende ontwikkelingsfasen. Iedere fase heeft daarin een taak en doel. Tijdens deze fasen ontwikkel jij je identiteit. Hoe deze reis verloopt is afhankelijk van vele factoren. Met name de relatie tussen jou en je ouders is daarin heel erg bepalend geweest.

Velen van ons managen hun leven goed. Alhoewel ze zich bewust zijn van enkele beperkingen. Er zijn ook mensen die moeite hebben om hun leven te organiseren. Zij voelen zich bijvoorbeeld nooit blij of op hun gemak. Ze ervaren dat relaties niet goed verlopen of zelfs mislukken. Ook kunnen zich herhalende patronen van teleurstelling en onvrede zich voordoen.

Jezelf begrijpen is het doel van deze therapie vorm. Het laat je ervaren waarom iets niet lukt. Hoe of het komt dat je worstelt met bepaalde gevoelens of gedrag.  Deze werkvorm brengt je in contact met datgene wat in jou om aandacht vraagt.  Het spiegelt jouw emotionele, fysieke en mentale ervaringen. Waardoor het voor jou helder wordt wat er wringt en waardoor je klacht(en) ontstaan.

Voor welke klachten

  • angst
  • assertiviteit
  • eetbuien
  • fobie
  • intimiteit
  • negatief zelfbeeld
  • somberheid
  • (onbegrepen) lichamelijke klachten
  • verslavingen
Gerda en Meindert

Wil je direct contact met ons?

Vul dan hieronder je telefoonnummer in en je wordt zo snel mogelijk teruggebeld

Of neem contact met ons op

locatie Appingedam: 0596 – 68 10 52
locatie Winschoten: 0597 – 72 68 06

Nooit begreep ik mijn angst. Ik had al zoveel geprobeerd. In een setting bij Meindert viel het kwartje

Jouw lichaam communiceert voortdurend

In jouw lichaam vindt voortdurend informatie verwerking plaats. Dit verloopt veelal autonoom. Denk hierbij aan de informatie van je organen naar je brein en andersom. Maar ook wat je op een dag ervaart. De meeste informatie gaat aan je voorbij. Je bent je er niet van bewust.

We staan aan de ene kant voortdurend in contact met ons zelf. Daarnaast met de ander. Daardoor is er voortdurend beweging in je. Waardoor emotionele, fysieke en mentale ervaringen ontstaan.

Soms kun je ervaringen plaatsen. Je hebt bijvoorbeeld in de tuin gewerkt en een tijd erna ontstaat rugpijn. In het kijken naar een film voel jij je ineens verdrietig worden. Dan is het duidelijk. Het is echter niet duidelijk wanneer er ervaringen ontstaan die je niet kunt plaatsen zoals:

  • je angstig voelen
  • ineens geïrriteerd of boos reageren
  • zomaar in paniek geraken
  • somberheid te ervaren
  • nachtmerries
  • voortdurende lichamelijke klachten in een orgaan of lichaamssegment

Identiteitsgerichte psycho (trauma)therapie, ook wel interactieve zelfresonantie genoemd, duidt vele psychische maar ook lichamelijke klachten.

Jouw ZELF en de inwonende delen

Zomaar ineens kunnen zich emotionele, fysieke of mentale ervaringen in je voortdoen. Dan begin je te veranderen. Waardoor ineens ander gedrag ontstaat zoals:

  • je wilt weg (vluchten)
  • je kunt ineens niets meer zeggen (bevriezen)
  • je wordt ineens heel erg boos (vechten)

Dat gedrag in jou wordt aangestuurd door delen. Vanuit de psychologie noemen we dit ook wel deelpersoonlijkheden.  Die delen zijn ontstaan tijdens jouw reis vanaf de conceptie tot aan je adolescentie.

Ze zijn ontstaan door de omstandigheden destijds. Omdat je moest overleven. Waardoor je niet jezelf kon of mocht zijn. Voorbeelden hiervan zijn:

  • het was thuis onveilig
  • er waren vaak conflicten thuis
  • pestervaringen
  • je was niet gewenst
  • misbruik (emotioneel/fysiek/seksueel)
  • ziekte van ouder(s)
  • scheiding ouders

De pijn die dan ontstaat wordt verdrongen (afgesplitst). Om die pijn niet meer te behoeven voelen ontstaat een ander deel. Het overlevingsdeel. Het heeft als belangrijkste taak om de opgeslagen pijn te bewaken.

Echter je maakt altijd contact met anderen. Je zintuigen reiken daardoor voortdurend informatie aan. Wanneer deze informatie een bedreiging is dan maakt het ‘kortsluiting’  met het pijndeel.

Daardoor ontstaan onprettige gevoelens en dat zet aan tot gedrag. En dat gaat razendsnel. Daardoor komt het overlevingsdeel in actie. Dat deel krijgt het dan ontzettend druk waardoor je voortdurend in onrust leeft. Daardoor spanningen ervaart. Die onrust ontstaat door:

  • controleren
  • vermijden
  • ontkennen
  • negeren
  • compenseren
  • afleiding zoeken

Door te werken met identiteitsgerichte psycho (trauma) therapie kom je in contact met die delen. Immers pas dan ontstaat de heling.

Ben je benieuwd naar deze methode?

Plan dan hier binnen 1 minuut gratis en geheel vrijblijvend jouw kennismakingsgesprek online in.