Kamp je met hardnekkige gedachten? Leef je daardoor vaak angstig, nerveus, gespannen of somber? Ben je gevoelig voor afwijzing? Leeft er een innerlijke criticus in je? Vindt je het lastig om los te laten?

Lees dan eens verder.

En ervaar of Non-Duale therapie iets voor jou zou kunnen zijn.

Dualiteit

Non Duale therapie

Dit is een werkwijze die zijn oorsprong kent vanuit het Boeddhisme en Hindoeïsme. Het is eeuwenoud. Meer en meer sijpelen ‘oude’ wijsheden door. Geleidelijk worden deze geïntegreerd in de Westerse Psychologie. Mindfulness is daar bijvoorbeeld een goed voorbeeld van.

Duaal

Alles maar dan ook alles wat je in het leven ervaart kent een tegenpool. Immers je weet pas wat zoet is als je ooit zout hebt ervaren. Je kunt donker omschrijven omdat je weet wat licht is. Je weet wat warm is omdat je ooit koud hebt ervaren. En zo is het eigenlijk met alles. Je kunt dus stellen dat je voortdurend leeft in dualiteit.

De bron van jouw lijden

We lijden in ons leven voortdurend. Vaak zijn we ons daarvan niet bewust. Vanuit de wetenschap leven we slechts voor 5% bewust. Het over grote gedeelte wordt vanuit ons onderbewuste geregisseerd.

Voortdurend worden door onze zintuigen informatie aangeboden. Deze informatie wordt gescreend en verwerkt in ons brein. In het onderbewuste ligt alles wat je hebt ervaren opgeslagen. Informatie die een match heeft met de al opgeslagen informatie zorgt voor een reactie. Dat maakt contact. Daaruit ontstaan gedachten.

In jouw onderbewuste liggen ook overtuigingen opgeslagen. Deze overtuigingen willen voortdurend bevestigd worden. Ze krijgen hun voeding vanuit de aangeboden informatie en worden vandaar uit ‘onderhouden’.

negatief zelfbeeldStel dat je de overtuiging hebt dat je er niet toe doet. Tijdens een bijeenkomst ervaar je dat er niet echt contact met je wordt gemaakt. Je voelt je eenzaam. Daardoor ontstaan gedachten. Meestal zijn dat niet de meest fijne. Die gedachten maken razendsnel contact met jouw overtuiging waardoor deze wordt bevestigd. Dan zouden er gedachten kunnen ontstaan van ‘zie je wel, niemand vindt mij leuk’, of ‘ nooit maar nooit ga ik daar meer naar toe’.

Echter vanuit overtuigingen ontstaan gewoontepatronen. Een patroon zou kunnen zijn dat jij je terug trekt. Immers je doet er niet toe. Dat patroon stuurt jouw gedrag aan en zo kun je vroegtijdig die bijeenkomst verlaten. Vaak in gezelschap van niet bepaald leuke gedachten.

Thuis komend zou je dan boos of verdrietig kunnen zijn. Waardoor je dit afreageert op een partner of huisdier (projectie). Of dat je het gevoel compenseert door te gaan eten, drinken of snoepen.

Vaak werkt een dergelijke ervaring nog lang door. Stel dat je de volgende dag iemand tegenkomt. Die iemand is belangstellend en informeert naar hoe de bijeenkomst was. Wat gebeurt er dan in je? Wat zou je dan zeggen.

Doel

Het doel van non-duale therapie is om dit te doorzien en te veranderen. Waardoor je op een gezondere manier met jezelf omgaat.

Jouw Zelf

Er is geen moment gelijk

Alles maar dan ook alles wat in je leven gebeurt is een tijdelijke ervaring. Of dit nou een beeld, gedachte, gevoel, geur, geluid of smaak is. Daarnaast is iedere ervaring uniek en is er geen ervaring gelijk.  Voortdurend worden nieuwe ervaringen aangereikt die komen en gaan. Eigenlijk kun je stellen dat we niets anders doen dan dit te ervaren.

Ontzettend veel mensen worstelen met  ervaringen. Voornamelijk met vervelende gebeurtenissen, gedachten, gevoelens en overtuigingen. Non-Duale therapie richt zich op het doorzien ervan waardoor je er gezonder mee leert om te gaan.

Gedachten en overtuigingen

In ons alledaagse leven gebeurt van alles. De tijd laat ons voortdurend ervaren. Het staat niet stil. Dan is er dit, dan weer dat. De mooie momenten kunnen niet lang genoeg duren. De mindere momenten duren te lang.

Met de mooie momenten hebben we dan ook niet zo’n probleem. Het zijn vaak de minder mooie momenten die ons voortdurend in de greep hebben. Laten we eens kijken naar waar mensen veel mee worstelen. Gedachten.

Gedachten komen en gaan. Cognitief werkende psychologen hebben becijferd dat we ca. 60.000 gedachten op een dag ervaren. Negentig procent daarvan komen overeen met de dag ervoor en van de overige 10% zijn slecht 5% nuttig. Dat zijn de meer constructieve gedachten. Zoals wat is een goede busaansluiting om ergens te komen.  Of wanneer je tv of wasmachine defect raakt. Waar koop ik een goede tegen een voor mij redelijke prijs. Of een gedachte die een oplossing biedt voor een hardnekkig probleem.

Het zijn echter de niet constructieve gedachten die ons plagen. De pieker- en maal gedachten die bij voortdurende aandacht zorgen voor angst, distress en somberheid.

Verslaafd aan gedachten

Veel mensen zijn verslaafd aan hun gedachten. Ze hechten er een geloof aan. Echter is het een illusionaire controle. Want kunnen gedachten wel weten wat er staat te gebeuren? Veel mensen denken te weten van wel. Daardoor ontstaat een hardnekkig geloof in gedachten, waaruit gezondheidsklachten ontstaan. Immers het is de bron van het piekeren en malen.

Begeleiding met Non-Duale therapie laat je ervaren hoe je op een gezonde wijze daarmee kunt omgaan. Dat je doorziet wat gedachten eigenlijk zijn. Hoe ze ontstaan en wat ze doen.

NU, verleden en toekomst

Eigenlijk gebeurt alles zoals het gebeurt. Het zou ook nooit anders kunnen. Voortdurend gebeurt alles NU. Waarin elk moment uniek, nieuw is en potentie biedt. Wat enkele minuten geleden is gebeurt bestaat niet meer. En komt ook nooit meer terug.

Ervaar jij dit ook zo? Of blijf je voortdurend ergens in hangen. Dat je uren blijft malen of piekeren omdat het anders had gemoeten. Wat dus nooit had gekund. Zie je dat je dan iets creëert wat alleen maar zorgt voor onrust?

Zo kun je al in je hoofd bezig zijn met iets wat morgen of over een tijd staat te gebeuren. Vaak ontstaat daardoor onrust. Maar is het echter mogelijk dat jij precies weet hoe iets verloopt? Veel mensen denken te weten van wel waardoor vaak distress en onrust ontstaat.

Stel dat je over een aantal dagen een belangrijk gesprek hebt. Je bereidt je ongelofelijk voor. Stel dit, stel dat. Je ervaart daardoor dat je thuis sneller geïrriteerd raakt. Ook slaap je slechter.  Echter tijdens het gesprek ervaar je dat het compleet anders loopt.

Een ander voorbeeld is een behandeling bij een (tand)arts. Van te voren heb jij je al ingelezen. Het ene na het andere verhaal dient zich aan. Een dag voordat je de behandeling ondergaat ontmoet je een bekende. Die vraagt hoe of het met je is.  Je begint te vertellen en even later vertelt de ander wat hem of haar is overkomen. Wedden dat je niet bepaald rustig naar huis en die behandeling gaat?

Realiteit

Maar verloopt het vaak niet anders?  Kunnen we wel weten hoe iets verloopt (toekomst). Gaat het vaak niet anders dan wat jij van te voren al had bedacht? En  leidt dit niet tot onrust? Hoe komt het dan dat je dit maar blijft herhalen. Dat je steeds in die oude gewoontepatronen blijft hangen?

Non-Duale therapie laat je vooral ervaren wat je doet. Hoe jij je eigen lijden daardoor creëert. En ……. hoe je dit kunt veranderen waardoor dat lijden niet meer ontstaat.

Wil je direct contact met ons?

Vul dan hieronder je telefoonnummer in en je wordt zo snel mogelijk teruggebeld

Of neem contact met ons op

locatie Appingedam: 0596 – 68 10 52
locatie Winschoten: 0597 – 72 68 06

Tot de kern

tot de kern komenHet is onze ervaring dat vele psychische klachten niet altijd even goed worden begrepen. Enerzijds is dit een eigen persoonlijke ervaring. Anderzijds zien we dit bij de mensen die zich bij ons aanmelden.

Hun hebben vaak al verschillende trajecten achter de rug. Wat we zien is dat er niet echt tot de kern van het probleem is doorgedrongen. Dat is vervelend omdat vroeg of laat een klacht zich weer laat zien.

In onze aanpak ligt juist het accent om diep door te dringen naar de oorzaak van de psychische klacht. Meindert heeft de ‘gave’ dit aan te voelen waardoor er efficiënt en doortastend kan worden gewerkt.

Voor welke klachten?

Aanpak en visie

Wil je meer weten over onze unieke en onderscheidende aanpak?

Social Media

Je vindt ons ook terug op Facebook en LinkedIn. Contact opnemen kan ook via onderstaand link.

Werkvormen

Naast Non-Duale therapie maken we gebruik van meerdere werkvormen (enkele pagina’s zijn momenteel in bewerking waardoor er inhoudelijk geen info is)

Jouw traject

Kennismaken

We starten altijd met een kennismakingsgesprek. Daarin gaan we vooral luisteren naar jou. Wat je hulpvraag is en wat je wellicht al hebt ondernomen daarin. Ook zullen wij ongetwijfeld vragen hebben en daarnaast zul je zeker ook nog vragen hebben naar ons toe. Dit gesprek duurt ca. 35 minuten. De ervaring leert dat dit vaak voldoende is.

Wij starten met een kennismakingsgesprek omdat wij het ontzettend belangrijk vinden dat er die klik is. Dat jij het gevoel hebt dat je bij ons op de juiste plaats bent. Doch vooral ook dat jij je begrepen voelt. Wanneer dat gevoel er is dan zijn wij blij en kunnen we samen met jou aan jouw hulpvraag gaan werken.

Behandelplan

Na de intake schrijven we jouw concept behandelplan. De aanpak daarin wordt geheel afgestemd op de aard van je hulpvraag en wie je bent als mens. Maatwerk dus! Tijdens de bespreking ervan leggen we uit hoe we tot dit plan zijn gekomen. Daarnaast hoe het vorm krijgt. Vanzelfsprekend heb je daarin een stem. We doen het tenslotte samen nietwaar.

Die samenwerking is voor ons dan ook ontzettend belangrijk. Niet wij doch samen gaan we kijken wat bij jou het beste past. Omdat jij als mens uniek bent. Als mens en in jouw hulpvraag.

Vervolg traject

Duur van het traject

Hoelang je traject duurt is sterk afhankelijk van jouw hulpvraag. Vaak is het traject niet zo lang. Tijdens de bespreking van jouw traject kunnen we daar gedetailleerder op in gaan. De frequentie van de sessies is meestal 1 x per 3 weken. Bij sommige klachten kan dit korter of langer zijn.

Overzicht van jouw traject

  • kennismakingsgesprek
  • intake
  • we schrijven jouw behandelplan
  • bespreking behandelplan
  • uitvoering behandelplan
  • afsluiting

Meer informatie of direct een gratis kennismakingsgesprek?

Bel ons gerust wanneer je vragen hebt. We zijn op werkdagen prima te bereiken tussen 12:30 en 13:00 of tussen 16:30 en 17:30 Wil je graag dat wij je bellen? Vul dan het BEL MIJ formulier in. Neem je liever schriftelijk contact op? Dan verwijzen we je graag naar deze pagina.

Direct een gesprek inplannen?

Je kunt nu direct online jouw gratis kennismakingsafspraak inplannen.