Een vraag die vaak wordt gesteld. Echter mogen wij geen diagnoses stellen en kunnen we alleen aangeven wat onze ervaren zijn met fibromyalgie. In die zin welke symptomen we vaak tegen komen maar ook dat heel veel klachten ook bij andere klachten kunnen horen. Het grensgebied is dun om het zo maar te zeggen.

Een diagnose voor fibromyalgie stelt meestal de reumatoloog. En dan wanneer je de diagnose hebt wat dan? Dat is een vraag waarmee we ontzettend vaak worden geconfronteerd evenals de vraag of wij fibromyalgie kunnen genezen. Nee dat laatste kunnen we niet. Wat we wel kunnen is behandeling aanbieden zodat de symptomen qua intensiteit afnemen. In enkele gevallen hebben we meegemaakt dat de fibromyalgie wel verdween. Het betrof dan hoofdzakelijk jonge vrouwen in de leeftijd tussen 20 en 30 jaar.

Geen mens met fibromyalgie is gelijk

Zoals men verschilt qua bouw, uiterlijk, haarkleur etc. Zo is het ook met fibromyalgie. Gemeenschappelijk heeft men vaak vermoeidheid of pijn doch ook daarin zijn grote verschillen. Zo ervaart de een meer pijn in het bovenlichaam terwijl de ander juist het onderlichaam benoemt.  Er zijn mensen die de pijn als zeurend benoemen. De ander weer stekend terwijl weer een ander spreekt over brandend. Dan verschillen ook nog eens de posities in het lichaam en de duur van de pijn.  Voorts horen we vaak dat  weersinvloeden een rol spelen. Daarnaast zijn er meestal concentratie problemen, somberheid, darmklachten, hoofdpijn. Kortom fibromyalgie is een complex syndroom. Ook over het ontstaan van fibromyalgie zijn verschillen. Er zijn vooral jonge vrouwen die benoemen dat ze al in de puberteit de klacht ontwikkelden. Anderen benoemen dat ook hun moeder bekend is met de klacht terwijl weer anderen benoemen dat de klacht in de volwassenheid ontstaat. Wat we ook met regelmaat tegen komen is de klacht is ontstaan na een heftige periode of gebeurtenis in het leven. Fibromyalgie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Of zou het zo kunnen zijn dat mannen niet zo snel toegeven?  In ieder geval binnen onze praktijk zien we vaker vrouwen dan mannen voorbij komen.

Onze aanpak

Om de klachten te reduceren maken we allereerst gebruik van een uitgebreide intake. We willen de klacht zo goed mogelijk proberen te begrijpen om van daaruit te bespreken wat wij er mee kunnen.  En dat laatste lukt in 80 % van de gevallen. Dat wil zeggen dat we er zeker iets mee kunnen en dat de intensiteit van de symptomen afnemen. Dat je kwaliteit van leven in positieve zin toeneemt. En dat zonder bijwerkingen.

Heb jij nou ook het idee dat wij iets voor jou zouden kunnen betekenen?  We staan je graag te woord.