Chronische pijn zorgt niet alleen voor functieverlies. Doch ook de intensiteit van de pijn, vermoeidheid en mogelijk somberheid kleuren vaak het leven.  Wellicht lig je vaak al op tijd op bed omdat je de dag niet meer kunt volbrengen. Of zijn er irritaties naar de pijn of boosheid omdat je niet meer die dingen kunt die je graag zou willen doen.

Laaggradige ontstekingen

ontstekingenStress, beter gezegd langdurige stress, wordt beschouwd  als een van de belangrijkste factoren als oorzaak van laaggradige ontstekingen. Nu ontwikkelt niet een iedere dit. Dit heeft weer te maken met hoe we omgaan met stress. Echter is ons stresssysteem beschadigd dan wordt je immuunsysteem ontregeld. Daardoor is de kans vele malen groter dat je ontstekingen ontwikkelt.

Cortisol is een stress hormoon wat in de bijnierschors uit cholesterol wordt aangemaakt. Simpel gezegd helpt dit hormoon jou te overleven in tijden van stress. Echter wanneer de aanmaak van cortisol te lang duurt dan doet dit inbreuk op je immuunsysteem.

Onderzoekers hebben aangetoond dat bepaalde immuuncellen bij langdurige stress of vroegkinderlijk trauma geprogrammeerd worden voor ontsteking. Het immuunsysteem wordt als het ware sensitiever. Daardoor alerter om eventuele indringers sneller te kunnen doden.

Dit veroorzaakt een grotere ontstekingsgevoeligheid. Daardoor ontstaan sneller ontstekingen of ben je vatbaarder voor virussen.

Chronische pijn en trauma

Meer en meer wordt duidelijk dat chronische pijn als oorzaak trauma heeft. In een Amerikaans onderzoek, het ACE, onderzoek is gebleken dat vroegkinderlijk trauma op latere leeftijd kan leiden tot pijn. Hierbij kun je denken aan ontstekingen, fibromyalgie, artrose, rugklachten, hernia etc.  Dit heeft alles te maken met een ontregeld stress systeem.

Ook binnen onze praktijk zien we dit met regelmaat:

“het was voor mij als kind nooit veilig thuis aldus M. Mijn ouders hadden voortdurend ruzie. Altijd moesten we op onze hoede zijn en zochten we elkaar op. Al op jonge leeftijd ben ik uit huis vertrokken. Ik kon het niet meer aan”.

M. meldde zich aan met de behoefte om haar jeugd te verwerken. Haar handen stonden krom van de reuma. Toen we het verleden gingen doorwerken begon zich langzamerhand minder pijn te ontwikkelen.

Integrale aanpak

Wij boeken met de behandeling van chronische pijn goede resultaten. Allereerst is er de behandeling waarvoor wij APS therapie en een orthomoleculaire benadering inzetten.

APS therapie zorgt o.a. voor afremming van de ontsteking, verbetering van de doorbloeding en voor de productie van veel meer energie. De orthomoleculaire benadering stimuleert je lichaam tot herstel. Hierbij kun je denken aan natuurlijke producten in de vorm van een capsule/poeder/gel of olie.

Beide behandelmethoden doen een beroep op het zelfhelend vermogen van je lichaam. Eigenlijk kun je het vergelijken met een wondje op je lichaam. Ook daarin zorgt het zelfhelend vermogen van het lichaam voor herstel.

Daarnaast bieden wij praktische ondersteuning in hoe je op een gezonde wijze om kunt gaan met pijn. Enerzijds hoe je pijn benadert. Ermee omgaat en anderzijds hoe je zo goed mogelijk voor jezelf zorgt wanneer er pijn aanwezig is.  Daarnaast hoe je zorg draagt voor een gezonde leefstijl, waarin bewegen, ontspanning en voedsel belangrijke waarden zijn.

Afspraak of eerst meer informatie?

Bel ons daartoe gerust of klik op onderstaande button.

Ja, ik wil graag een afspraak

Onze visie

Wij gaan uit van de samenhang tussen geest en lichaam. Daarnaast is je leefstijl erg belangrijk en van invloed op je welzijn. Wij zijn van mening dat je lichaam zich zelf kan herstellen mits het op een goede en gezonde wijze wordt benadert en verzorgt.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.