Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabijgelegen zenuwbanen en lichaamsdelen. Ze veroorzaken pijn, tintelingen of gevoelloosheid als gebrek aan doorbloeding, zuurstof of zelfs ongezonde voeding.

‘Jennifer, 28 jaar oud, die zo graag elke ochtend in de frisse morgenlucht een stukje ging hardlopen, heeft op moeten geven vanwege onophoudelijke pijn in haar knieën en hielen.

Peter, 52 jaar oud, kan alleen maar denken aan de voortdurende pijn in zijn rug. Hij komt maar met moeite in of uit zijn bed. Zijn rug doet pijn, of hij nu zit, staat of ligt. Maar ook Annie,36 jaar oud, zit iedere dagen achter haar computer en maakt zich grote zorgen over de niet-aflatende pijn en gevoelloosheid in haar armen en handen.’

Uit praktijkervaring blijkt dat vele pijnklachten ontstaan door triggerpoints. Maar wist je dat deze heel eenvoudig, zonder pijn,  kunnen worden door een juiste behandeling?

Wat zijn Triggerpoints

Triggerpoints (ook wel myofasciale triggerpoint genoemd) zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’ ter grootte van een “graankorrel”. Triggerpoints zijn een veel voorkomende oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. Als je er flink op drukt, kun je een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam of spier.

Oorzaken van triggerpoins

Triggerpoints kunnen ontstaan door tal van oorzaken;

• stress, depressie, onrust, vermoeidheid
  • chronische of acute overbelasting
  • lichaamshouding
  • verwondingen
  • alcohol
  • chemische stoffen
  • voedselallergieën
  • chronisch slaapgebrek
  • tekorten aan vitaminen en mineralen

Behandeling

Binnen onze praktijk werken wij met APS therapie. Een speciale applicator zorgt ervoor dat de triggerpoint eenvoudig is op te sporen en te behandelen. Deze behandeling verloopt geheel pijnloos. Naast de behandeling besteden we aandacht aan de oorzaken en bieden daarin een oplossing die bij jou past.