Identiteitsgerichte psycho(trauma) therapie biedt inzicht en laat jou ervaren waarom je klachten ervaart. Deze kunnen psychisch of lichamelijk zijn. Een methode die je in contact brengt met dat wat in jou om aandacht vraagt

Hoe klachten ontstaan

Vrijwel alle psychische en lichamelijke klachten ontstaan door een langdurige periode van ongezonde stress.  Iets in jou vraagt om aandacht.  Echter begrijpen we dit vaak niet. Dat komt omdat het iets is wat onbewust jouw leven regisseert. Het maakt deel uit van jouw identiteit. Zo ben je.

Dat iets noemen we ook wel delen. Ontstaan in een periode waar je het moeilijk had. Waarin je niet werd begrepen. Er geen aandacht voor je was. Geen liefde.
Een periode waar het misschien onveilig voor je was. Doordat er veel ruzie thuis was of dat je fysiek of seksueel bent misbruikt.

Dan moet je overleven. En om te kunnen overleven worden er delen ontwikkelt. Het zijn deze delen die onbewust zorgen voor spanningen. Daardoor ontstaan psychische en lichamelijke klachten.

Voor welke klachten

Lees voor meer informatie over deze methode

Over de methode – Franz Ruppert

Boeken – uitgeverij Mens – Eeserveen

Mijn liefde voor deze methode

Foto Gerda en Meindert Home

Wil jij van je klacht af?

Kies dan voor onze unieke aanpak.
Vul je telefoonnummer in. Wij bellen je dan zo snel mogelijk terug

Of neem contact met ons op

locatie Appingedam: 0596 – 68 10 52
locatie Winschoten: 0597 – 72 68 06

Intimiteit vond ik eng. Nu ervaar ik het als plezierig.

Het leven van ‘Janneke’ kende geen fijne start. Ze was niet gewenst. Liefde van haar moeder had ze weinig gehad. Het was aldus Janneke een harde vrouw. Altijd moest ik op mijn hoede zijn. Zomaar ineens kon ze uit haar slof schieten.

Janneke is werkzaam als docent. Evenals haar partner Wim. Samen hebben ze 2 leuke kinderen en wonen in een fraai huis. Maar in de intimiteit ervaart Janneke voortdurend problemen waardoor relationele spanningen ontstaan.

Al vroeg in het jonge leven van Janneke moest ze overleven. Daardoor ging zij zich terug trekken. Contact maken dat was niet fijn. Immers haar moeder liet haar dat overduidelijk voelen. In die tijd was ze erg op zich zelf. Intiem met iemand omgaan was voor haar ontzettend lastig. Relaties in haar jong volwassenheid verliepen moeizaam en stuk. Totdat ze Wim ontmoette. Hij toonde begrip aldus Janneke. Doch echt soepel verliep onze intimiteit nooit.

Door het werken met identiteitsgerichte psycho (trauma) therapie heeft ze verwerkt wat er verwerkt diende te worden. Waardoor contact maken niet meer eng is. Ze zich kwetsbaar durft op te stellen. En de intimiteit gezond vorm kan geven.

Je verbonden voelen

Op een onbewust, diep niveau ben jij verbonden met anderen. De sterkste (ver)bindingen vindt je tussen familieleden. Met name tussen gezinsleden.

https://personapraktijk.nl/behandel-methoden/identiteitsgerichte-psychotraumatherapie/hechtingVanaf de conceptie wordt je lid van een familie. Na de geboorte voel je de verbinding met het familiesysteem. Je ervaart dat er binnen dat systeem een eigen plek voor jou is. Je ouders geven jou waar je behoefte aan hebt en jij mag dat als kind aannemen. En dat is dan een ideale situatie.

Vaak genoeg ervaren mensen dat dit voor hun niet klopt. Er is of was niet altijd die plek, aandacht of liefde.  Wanneer dit al op jonge leeftijd gebeurt dan ga je overleven. Daardoor ontstaan delen. Deze delen worden deel- of subpersoonlijkheden genoemd.

 

 

Hoe delen ontstaan

Delen ontstaan omdat je moest overleven. Bijvoorbeeld doordat:

  • het thuis onveilig was
  • er waren vaak conflicten thuis ware
  • langdurige pestervaringen
  • je niet was gewenst
  • iemand je heeft misbruikt (emotioneel/fysiek/seksueel)
  • er ziekte van een ouder(s) was
  • je ouders toen je nog kind was gingen scheiden

Daardoor ontstaat in jouw zelf een split(fragmentatie). Ten eerste ontstaat een traumadeel. Dit deel draagt de pijn met zich mee. Daarnaast ontstaat gelijktijdig een overlevingsdeel. Dit deel beschermt het traumadeel. En zo wordt jouw identiteit vorm gegeven vanuit delen. Echt weer jezelf zijn wordt dan lastig.

Deze delen zijn voortdurend in beweging. Immers je wordt voortdurend in het leven geraakt (getriggerd). Wordt het traumadeel geraakt dan ontstaat er direct een niet fijn gevoel. Daardoor komt direct het overlevingsdeel in actie. Waardoor overlevingsstrategieën worden ingezet. Daarnaast kun je zomaar ineens weg willen (vluchten) of boos worden (vechten).

Hoe traumadelen reageren door triggers

In jouw lichaam vindt voortdurend informatie verwerking plaats. Dit verloopt veelal autonoom en onbewust. Denk hierbij aan de informatie van je organen naar je brein en andersom. Maar ook wat je op een dag ervaart. En zomaar ineens kun je onbewust worden geraakt.

Soms kun je die ervaringen plaatsen. Je hebt bijvoorbeeld in de tuin gewerkt. Daarna ontstaat na enige tijd spierpijn. Dan is het duidelijk. Wanneer er ervaringen ontstaan die je niet kunt plaatsen dan wordt het anders. Hierbij kun je denken aan:

  • je zomaar ineens angstig voelen
  • direct geïrriteerd of boos reageren
  • zomaar in paniek geraken
  • somberheid te ervaren
  • nachtmerries
  • voortdurende lichamelijke klachten in een orgaan of lichaamssegment

Hoe de methode werkt

De werking van de methode heb ik, Meindert, uitgebreid omschreven in een aanvullend artikel. Deze kun je hier lezen.

Vechten, vluchten of bevriezen

Plotsklaps kunnen zich emotionele, fysieke of mentale ervaringen in je voortdoen. Waardoor in jou ineens ander gedrag ontstaat zoals:

  • ineens weg willen (vluchten)
  • niets meer zeggen (bevriezen)
  • plotsklaps (erg) boos worden (vechten)
  • je kakt helemaal in en ervaart geen energie meer
  • terug trekken

De stress respons

Wanneer jij niet jezelf kunt zijn dan is het stress niveau in je lichaam chronisch hoog. Dat komt omdat delen zich in jou voortdurend onbewust roeren. Dat zorgt voor regulatie van gedrag.

In jou zijn voortdurend een drietal biologische systemen werkzaam. Deze screenen de veiligheid. Ze komen in actie wanneer er dus gevaar dreigt.  Ten eerste is er een verbinding tussen delen van je brein en je bijnieren. Dit wordt ook wel de HPA as genoemd. Het hormoon cortisol wordt daardoor aangemaakt.

Het tweede systeem is de SAM as. Het zorgt voor mobilisatie. Om dit mogelijk te maken wordt adrenaline en noradrenaline aangemaakt. Daardoor gaat onder andere je hartslag omhoog. Versnelt je ademhaling en vernauwen de bloedvaten. Daarnaast spannen de spieren zich aan.

Het derde systeem komt vanuit de Nervus Vagus. Dit systeem bepaalt of jij verbonden bent met de ander. Of dat jij je terugtrekt (immobilisatie)