Cognitieve gedragstherapie rekent af met de onrust in je hoofd!

Ontzettend veel mensen die een beroep op ons doen die kampen met onrust in hun hoofd. En hebben vaak last van een negatieve mindset. Reken ermee af en volg onze ervaringsgerichte aanpak.

“Geruime tijd heb ik geworsteld met onrust in mijn hoofd. Tot het moment dat ik erachter kwam, en dat al in 1 sessie, wat ik deed. Wat ben ik blij dat ik mij heb aangemeld.”

Jelle W - Ten Boer

Ontzettend veel mensen worstelen met negatieve gedachten

maar weet je dat 90-95% nimmer uitkomt?

Kwik, kwek en kwak. Wie kent ze niet. In je hoofd wordt wat ‘afgekwekt’, hierbij doelende op de vele gedachten. Want waardoor lijd je het meest? Juist door dat gekwetter in je hoofd.

Je lijdt het meest door gedachten die minder leuk zijn. Die een negatieve lading hebben. En laten die nou ook nog eens de meeste aandacht krijgen. Let er maar eens op. Je komt iemand voorbij en vraagt hoe of het met die persoon gaat. Wanneer die zegt ‘nou goed hoor’ dan is de kans dat je door loopt groter, dan wanneer die ander zegt: ‘nou om eerlijk te zijn…..’.

Het lijkt erop alsof we meer gefocussed, verslaafd, zijn op negativiteit dan positiviteit. Een radio of tv journaal is ervan doorspekt. En wat doet dit met jou? We durven rustig te stellen dat dit jou beïnvloedt. De kans dat je negatieve gedachten ontwikkelt op het horen van geen leuk nieuws is vele malen groter dan dat je positieve gedachten ontwikkelt. Maar waarom blij jij je daarop afstemmen? Heb jij jezelf die vraag wel eens gesteld?

Doch bleef het dan daar maar bij. Maar vaak kun je het niet loslaten, waardoor een bepaald gedrag ontstaat. Wellicht dat je bij het horen van iets negatiefs gaat zoeken op internet. En omdat je een sociaal wezen bent wil je daarover communiceren. En dan vindt je ongetwijfeld wel iemand die daarop staat afgestemd. En zo kun je dan in een bepaalde negatieve spiraal terecht komen, wanneer je niet oppast.

Vaak zie je het al niet eens meer. Omdat je het bent. Dan schrik je wanneer iemand je daarop attent maakt en zegt:  ‘Hee, heb je ook nog wat positiefs te melden?’

Cognitieve gedragstherapie is een wetenschap uit de psychologie. Het laat jou onder andere ervaren hoe je op een gezonde wijze om kunt gaan met negatieve gedachten. Daarnaast hoe je onderliggende hardnekkige overtuigingen ontmaskert en hinderlijke gewoontepatronen begrijpt en stopt. Een werkvorm die zowel in de praktijkruimte als via beeldbellen goed toepasbaar is.

Gedachten en gevoelens hebben iets met elkaar

Als mens denk je wat af op een dag. Dagelijks wordt je overspoeld door gedachten. Leuke en minder leuke. Echter zijn het vaak de minder leuke gedachten die je in de problemen brengen. Daardoor ga je vaak piekeren. Waardoor weer andere negatieve gedachten ontstaan.

Gedachten zorgen voor gevoelens.  En deze bepalen mede jouw gedrag. Waardoor een gevolg ontstaat. Het is heel gemakkelijk te onthouden door het 4 G schema.

    • gedachte
    • gevoel
    • gedrag
    • gevolg

    Wil jij van je klacht af?

    Kies dan voor onze unieke aanpak.
    Vul je telefoonnummer in. Wij bellen je dan zo snel mogelijk terug

    Of neem contact met ons op

    locatie Appingedam: 0596 – 68 10 52
    locatie Winschoten: 0597 – 72 68 06

    negatieve gedachten het geloof en het lijden

    Psychologen hebben aangetoond dat je voor 95 % onbewust leeft. Dat is schrikken nietwaar. Daarnaast ervaar je dagelijks ca. 60.000 gedachten. Waarvan 90% exact hetzelfde is als de dag ervoor. Over sleur gesproken.

    Voortdurend aandacht besteden aan negatieve gedachten kost tijd. Daarnaast is het energieverslindend.  Je brein draait op volle toeren, Je komt niet tot rust.

    Het zijn vooral die negatieve gedachten die verslavend zijn. Je wordt er moe van.  Daardoor ontstaan mede vaak geestelijke en lichamelijke klachten.  Zoals:

    De oorzaak daarvan is ongezonde stress. Alle reden dus om dit te verlagen. Daarin ondersteunt cognitieve gedragstherapie.

    meld je aan om gratis kennis te maken

    Overtuigingen

    De Boeddha schijnt ooit gezegd te hebben: –  mensen worden wat ze denken te zijn – . Daar zou je eens over na kunnen gaan denken. Of deze uitspraak op jou van toepassing is.

    Een overtuiging is een soort van besluit. Veelal over het leven dat je neemt gestoeld op meerdere ervaringen. Vaak zitten er sterke emotionele dimensies onder.  Enkele voorbeelden hiervan zijn:

    • ik ben niet knap
    • ik doe er niet toe
    • dat ben ik niet waard
    • ik ben nou eenmaal stom
    • dat lukt mij nooit
    • ik ben ook altijd de klos
    • ik moet gewoonweg alles kunnen
    • ik moet daarover controle hebben

    Je gaat erin geloven. En daardoor ben je altijd op zoek naar feiten die de overtuiging bevestigen. Een overtuiging wil altijd gelijk hebben. En als je maar lang genoeg zoekt dan vindt je altijd wel wat.

    Als Marianne voor de spiegel stond dan keek ze het liefst weg. Er was altijd wel een stem in haar hoofd die zei dat ze niet knap was. Het zorgde voor een sombere stemming. Wat Marianne niet begreep was dat die stem, de galm van haar vader was.

    Dan zat het haar niet goed. Of er was voortdurend commentaar tijdens het eten. 

    Daardoor had Marianne de overtuiging ontwikkelt dat ze niet knap was. En dit zorgde altijd voor onbewuste spanningen. Waardoor ze nooit zichzelf kon zijn.

    Hoe overtuigingen en gewoontepatronen ontstaan

    Deze ontstaan door interacties met anderen. Door bijvoorbeeld ouders, docenten, trainers etc.  Maar ook langdurige pestervaringen zorgen daarvoor. Wanneer je vaak iets negatiefs te horen krijgt. Daardoor ga je er een bepaald geloof aan hechten. Het wordt jouw waarheid. Kortom het is niets anders dan je verleden: conditioneringen.

    https://personapraktijk.nl/behandel-methoden/cognitieve-gedragstherapie/jonge vrouw met negatieve kernovertuigingNou hebben die overtuigingen altijd honger. Ze willen continue worden bevestigd. Van daaruit ontwikkel je gewoontepatronen. In het voorbeeld van Marianne keek ze voortdurend in spiegels. Was ze op haar werk of bij vriendinnen dan lette ze voortdurend op hoe een ander naar haar keek. De blik van de ander en het gedrag ervan zorgde in Marianne voor onrust. Maar ook hoe anderen waren gekleed, opgemaakt, de verhalen wat ze allemaal hadden beleefd.

    Daardoor ontstonden juist negatieve gedachten. Waardoor haar onderliggende overtuiging ‘ik ben niet knap’ weer werd bevestigd.

    Onze behandeling is gestoeld op jarenlange praktische ervaring

    Door cognitieve gedragstherapie ga je ervaren:

      • wat zijn nu eigenlijk gedachten
      • hoe jij er gezonder mee om kunt gaan
      • wat is de relatie is tussen gedachten, gevoelens en je gedrag
      • hoe gevoelens vaak minder plezierige gedachten ontlokken
      • de kracht van je onbewuste ontdekken om dit vervolgens anders te laten verlopen
      • wat zijn jouw negatieve overtuigingen
      • hoe kun je deze al snel doen veranderen

    Is dat wat jij denkt waar? En hoe waar is waar?  Hoe komt het dat bepaalde negatieve gedachten steeds terugkeren?  Wat maakt dat je steeds blijft hangen in bepaalde gedachten en gevoelens? En wat is daarvan het gevolg?

    Wat is de link tussen gedachten en jouw negatieve overtuigingen?  Hoe werken deze door in je leven? Je gaat ervaren hoe ze jou dagelijks onbewust vaak beïnvloeden.  En wat voor gevolg dit heeft op je brein en lichaam.

    Je gaat je eigen gewoontepatronen leren herkennen. Hoe deze, in milliseconden, ontstaan vanuit die onderliggende overtuigingen. Maar vooral hoe je die gewoontepatronen kunt ombuigen.  Waardoor je stukken relaxter in je leven komt te staan.

    Vooral ook ga je ervaren wat het gevolg is van negatieve gedachten en gevoelens op je gezondheid. Hoe dit jouw immuunsysteem ongezond beïnvloedt. Daardoor de kans groter wordt dat je op termijn ziekte ontwikkelt.

    Heb je een vraag of wil je graag wat meer informatie? Bel ons gerust of stuur een bericht.