Heb jij dat nu ook? Dat je voortdurend aan het malen en piekeren bent?  Daardoor zorgen ontstaan?  Je die nare en vervelende gedachten niet van je af kunt zetten? Waardoor je ook nog eens niet goed slaapt, je moe voelt of andere klachten ervaart?

Negentig procent van alle huisartsen bezoeken schijnen stress (distress) gerelateerd te zijn. Distress is vaak het gevolg van overmatig piekeren, je zorgen maken en onbewuste overtuigingen waardoor er hyperactiviteit ontstaat in je hoofd.  Daarop reageert je lichaam door de aanmaak van vervelende gevoelens en zo is de cirkel rond.

‘Maartje meldde zich aan met klachten als vermoeidheid, niet goed meer kunnen slapen, concentratie problemen en pijn in het nek- en schoudergebied. ‘Mijn hoofd is net een achtbaan’, zuchtte ze. ‘Die voortdurende gedachten. Ik word er zo moe van’. Door cognitieve gedragstherapie heeft Maartje ervaren hoe ze op een meer gezonde wijze ermee om kan gaan. Daardoor verdwenen haar klachten geleidelijk en ervoer ze meer en meer de ontspanning’.  

die voortdurende gedachten. Ik werd er somber van.

80.000 gedachten

Cognitief werkende psychologen hebben aangetoond dat je voor 95 % onbewust leeft. Dat is schrikken nietwaar. En dat je op een dag ca. 80.000 gedachten hebt waarvan 90% exact hetzelfde zijn als de dag ervoor.

Het geloof in overtuigingen en het doorzien

cognitieve gedragstherapieVoortdurend aandacht besteden aan gedachten is tijdrovend en energieverslindend.  Het brein draait op volle toeren en je komt niet in rust. Echter het merendeel van al die gedachten zijn niet zo interessant. Het is verspilling van energie.

Naast hinderlijke gedachten zijn er vaak hinderlijke of negatieve overtuigingen, bijvoorbeeld:

  • ik ben niet knap
  • ik doe er niet toe
  • dat ben ik niet waard
  • ik ben nou eenmaal stom
  • dat lukt mij nooit
  • ik ben ook altijd de klos
  • ik moet gewoonweg alles kunnen
  • ik moet daarover controle hebben

Als Marianne voor de spiegel stond dan keek ze het liefst weg. Er was altijd wel een stem in haar hoofd die zei dat ze niet knap was. Het zorgde voor een sombere stemming. Wat Marianne niet begreep was dat die stem, de galm van haar vader was. Hoe vaak had hij tijdens zijn ochtend humeur haar laten voelen dat …..

Door deze voortdurende  commentaren had Marianne de overtuiging ontwikkelt dat ze niet knap was. Deze overtuiging zorgde altijd voor onbewuste spanningen, waardoor ze nooit zichzelf kon zijn’

Vanuit overtuigingen ontwikkelen zich gewoontepatronen en negatieve gedachten. Cognitieve gedragstherapie richt zich op het doorzien en het uitdoven.

Is het werkelijk zo simpel?

Het doel en effect van cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie ondersteunt je in hoe je op een meer gezondere wijze om kunt gaan met gedachten. Het biedt je inzicht hoe gedachten van invloed zijn op jouw gevoelens en gedrag.

Hoe jij jouw overtuigingen kunt toetsen en veranderen. En hoe je gewoontepatronen kunt herkennen en veranderen. Het resultaat is dat je brein en lichaam gezonder gaan samenwerken, waardoor je meer in ontspanning leeft waardoor klachten gaan afnemen.

Afspraak of meer informatie?

Bel ons daartoe gerust. Je kunt ons op werkdagen bereiken via 1 van onderstaande telefoonnummers. Wil je graag dat wij je bellen? Vul dan het bel mij terug formulier in. Maak je liever via de mail contact? Klik dan op onderstaande button.

Ja ik wil een afspraak

Onze visie

Wij gaan uit van de samenhang tussen geest en lichaam. Daarnaast is je leefstijl erg belangrijk en van invloed op je welzijn. Wij zijn van mening dat je lichaam zich zelf kan herstellen mits het op een goede en gezonde wijze wordt benadert en verzorgt.

Wil je direct contact met ons?

Vul dan hieronder je telefoonnummer in en je wordt zo snel mogelijk teruggebeld

Of neem contact met ons op

locatie Appingedam: 0596 – 68 10 52
locatie Winschoten: 0597 – 72 68 06

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem gerust contact met ons op. We staan je graag te woord.